ساخت تیرآهن لانه زنبوری

  • 19 دی 1400
  • 0 نظر
  • admin

تیرآهن لانه زنبوری چیست ؟ یکی از تغییراتی که بر روی تیرآهن انجام می دهند عملیات شبکه کردن است. مقاومت به خمش تیرآهن به واسطه شبکه کردن افزایش پیدا می کند. این کار به دلیل خالی کردن داخل جان تیر انجام می شود. به این نوع محصول تیرآهن CPE یا تیرآهن شبکه ای نیز گفته می شود. ممان اینرسی و مدول در مقطع این مدل از تیرآهن IPE و هاش بالاتر است.

چه سایزهایی از تیرآهن شبکه می شود ؟

به طور کلی تمامی تیرآهن ها از سایز 14 تا 30، با توجه به سفارش امکان شبکه شدن را دارد. البته تیرآهن از سایز 14 به پایین به دلیل پیچ خوردن یا در اصطلاح شکلاتی شدن شبکه کاری نمی شود. سه شماره تیغه 8، 10 و 13 سانتی متر در تولید تیرآهن شبکه وجود دارد.

1) تیرآهن سایز 14 و 16 و 18 معمولا با تیغه 8 سانتی متری شبکه می شود.

2) تیرآهن 20 معمولا با تیغه 8 یا 10 شبکه می شود.

3) تیرآهن های 22، 24 و 27 معمولا با تیغه های 10 و 13 سانتی متری شبکه می شوند.

4) تیرآهن 30 نیز با تیغه 13 سانتی متری شبکه می شود.

روش تولید تیرآهن زنبوری

در این روش ابتدا تیر آهن با دستگاه گیوتین از وسط جان برش می خورد. دو تکه تیر را روی یکدیگر قرار داده به طوری که طول جان افزایش یابد و سپس توسط جوشکاران ماهر این مجموعه به صورت لانه زنبوری جوشکاری می گردد. برای مثال طول جان تیرآهن سایز 18 بعد از شبکه شدن با تیغه 8 سانتی متری برابر با 27 سانتی متر می شود. این افزایش ارتفاع بیشتر شدن قدرت خمش تیرآهن را در پی دارد که در تکانه ها و حوادثی نظیر زلزله کارایی به مراتب بهتری دارد.

نحوه جوشکاری تیرآهن لانه زنبوری

جوشکاری در ساخت تیر شبکه از اهمیت به سزایی برخوردار است. عدم رعایت استاندارد در جوشکاری پیامدهای غیر قابل جبرانی به همراه دارد. جوشکاری تیرآهن لانه زنبوری با درخواست مشتریان عزیز به دو صورت انجام می شود:

1- جوش معمولی: در این مدل فواصل جوش به صورت 1 متر 1 متر از یکدیگر انجام می شود. البته بقیه جوش و تکمیل آن در محل اجرای پروژه صورت می گیرد.

2- جوش کامل (جوش مهندسی): تمامی بخش های برش خورده در هر دو طرف جوش زده می شود. اجرت جوشکاری کامل معمولا سه برابر جوشکاری معمولی محسوب می شود.

مزایا و معایب تیرآهن لانه زنبوری

عکس العمل بهتر در مقابل لرزه های وارد شده به سازه از برتری های تیر شبکه ای محسوب می شود. وجود حفره در این تیرآهن برای رد کردن سیم برق و انواع لوله های تاسیساتی شرایط مناسبی را ایجاد کرده است. وزن پایین و ارتفاع بیشتر، تیرآهن لانه زنبوری را به یک گزینه مقرون به صرفه از نظر اقتصادی تبدیل کرده است.

عمده مشکل تیرآهن تو خالی شده، جوشکاری و تنش های ایحاد شده در محل برش و جوش است. معمولا جوشکاری توسط اپراتور معمولی صورت میگیرد که نیازمند بررسی دقیقتر است. ضعف در ناحیه جان تیر به علت کاهش مساحت آن نیز از دیگر عیوب این محصول است. در برخی پروژه ها از تیرهای لانه زنبوری به عنوان تیرچه استفاده می گردد که در بتن مدفون شده و ممکن است برخی از حفره ها با بتن پر نشوند.

قیمت تیرآهن لانه زنبوری

قیمت تیرآهن زنبوری بر اساس نرخ آهنی است که شبکه کاری روی آن انجام شده است. برای مثال نرخ یک شاخه تیرآهن فایکو 14 محسابه می شود به علاوه اجرت شبکه کاری آن که به مشتری اعلام می گردد. کافیست در هنگام ثبت سفارش درخواست شبکه کردن را اعلام نمایند. شما می توانید برای خرید انواع مقاطع فولادی و آهن آلات با شماره 02144448200 با شرکت نگین فولاد السا تماس و از مشاوره کارشناسان این شرکت بهرمند شوید. قیمت تیرآهن اصفهان و انبار تهران در این شرکت از رقابتی ترین نرخ های بازار است.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط