معرفی پرکاربرد ترین اتصالات صنایع به همراه تفاوت های آنها

  • 19 دی 1400
  • 0 نظر
  • admin

یکی از حلقه های مهم در صنعت لوله کشی، اتصالات صنعتی است. دو عنصر جدایی ناپذیر در تاسیسات صنعتی لوله و اتصالات هستند که کاربردهای بی شماری دارند. انواع مختلفی از اتصالات صنایع وجود دارند که با متریال های بادوام تولید و به بازار عرضه شده اند. در ادامه با پرکاربردترین (معرفی انواع اتصالات صنایع غذایی و دارویی) آنها آشنا خواهید شد.

اتصالات لوله ضد زنگ چیست؟

از اتصالات صنایع می توان به اتصالات لوله ضد زنگ اشاره کرد. همانطور که از نامش پیداست قطعاتی هستند که لوله های ضد زنگ را با روش های مختلف به هم متصل کرده و جهت می دهند و دبی را تنظیم می کنند. بست های ضد زنگ معمولا از 2 نوع اتصال مختلف رزوه ای و جوشی استفاده می کنند.

بست های رزوه ای

کانکتورهای رزوه ای، از جمله اتصالات صنایع هستند که توسط رزوه های کشیده شده بر روی آنها بر اساس استانداردهای متریک به یکدیگر یا به خط لوله بسته می شوند. این نوع اتصال است معمولاً تا 2 اینچ و مقادیر فشار پایین استفاده می شود.

کوپلینگ

کوپلینگ های ضد زنگ پرمصرف ترین بست رزوه ای در بین اتصالات صنایع دارویی هستند. آنها بست هایی هستند که با رزوه کشیدن قطعات لوله بریده شده در طول های مشخص تولید می شوند. به طور کلی در ورودی و خروجی بویلر استفاده می شود. خطوط لوله ای که به صورت نر تولید می شوند به لطف کوپلینگ ها می توانند به ماده تبدیل شوند.

Stainless Nipple

از جمله اتصالات صنایع ضد زنگ، بست های رزوه ای ضد زنگ هستند که اجازه می دهند تا خطوط رزوه ای با جوش به هم متصل شوند، زیرا یک طرف آن جوش و یک طرف رزوه است. نوع دو طرفه ضد زنگ نیز بست هایی با نخ های خارجی در دو طرف هستند و خط ورودی ماده را به نر تبدیل می کنند و به عناصر اتصال مانند دریچه ها اجازه می دهند به خط متصل شوند.

شش گوش Hex Nipple

به طور معمول بست های شش گوش با رزوه در دو طرف بین اتصال و شیر یا برای اتصال عناصری مانند شیرها به خط استفاده می شود. این محصول ضد زنگ با ریختن سنگ معدن فولادی ضد زنگ مذاب در قالب های شش شکل نیپل تولید می شوند.

زانو رزوه ای

زانوهای رزوه ای ضد زنگ از جمله اتصالات صنایع بوده که چرخش های 90 درجه یا 45 درجه را روی خطوط ایجاد می کنند. اگرچه عموماً از دو طرف به عنوان رزوه داخلی استفاده می شود، اما یک طرف آن که به آن زانویی دم رزوه ای می گویند، در آرنج هایی با رزوه داخلی و یک طرف بیرونی استفاده می شود.

سه راهی رزوه ای

سه راهی رزوه ای ضد زنگ عنصری از اتصالات صنایع است که برای انشعاب خط در خطوط فولادی ضد زنگ استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، محصولی به شکل حرف “T” است. سه راهی های ضد زنگ سه طرفه با رزوه های داخلی استفاده می شود. سه راهی ها برای هدایت خطوط فولادی ضد زنگ و حتی اضافه کردن مسیرهای اضافی استفاده می شود.

اتصال دهنده های جوشی

بست های جوشی استنلس استیل نامی است که به بست هایی گفته می شود که به روش جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند. اتصالات جوشی به عنوان نوعی از اتصالات صنایع معمولاً در محیط های با فشار بالاتر نسبت به اتصالات رزوه ای استفاده می شوند. برای خرید انواع لوله و اتصالات صنایع غذایی از محصولات ما بازدید نمایید.

زانو جوشی

زانوهای جوشی عناصر اتصال جوشی هستند که برای ایجاد چرخش در خطوط استفاده می شوند. زانویی ضد زنگ یکی از پرکاربردترین تجهیزات در بین اتصالات صنایع است. به طور معمول زانوهای ضد زنگ در ضخامت هایی مانند 2 میلی متر و 3 میلی متر استفاده می شوند.

سه راهی جوشی

سه راهی های جوشی ضد زنگ، نوعی اتصالات صنایع هستند که برای انشعاب خط در خطوط ضد زنگ، درست مانند سه راهی های رزوه ای، استفاده می شوند. سه راهی های جوش داده شده اجازه می دهد که خط به مسیرهای مختلف، حتی میکسرهای دیگ بخار مختلف و غیره تقسیم شود

شیر آلات دنده ای

شیرآلات دنده ای وظیفه ی تنظیم جریان در خط لوله را بر عهده دارد و از جزء اصلی اتصالات صنایع به شمار می آید. این عنصر رایج ترین وسیله ی محرک برای باز کردن جریان شیر یا گاز محسوب می شود.

کلمپ استیل

کلمپ استیل از جمله اتصالات صنایع بوده که برای اتصال محکم لوله ها و شیلنگ ها و نیز اطمینان از تداوم ایمن جریان گاز یا مایع مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت این محصول از کیفیت های مختلف استفاده می

 

 

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط