نکات مهم ایمنی در آزمایشگاه و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی

  • 19 دی 1400
  • 0 نظر
  • admin

تجهیزات حفاظت فردی مهمترین و حیاتی ترین نیاز در کارهای آزمایشگاهی است. به یاد داشته باشید که سلامت و ایمنی شما مهم است. نباید فراموش کرد که همیشه مهمترین چیز سلامتی شماست و انجام یک کار خوب در گرو سالم بودن فرد است. نکات مهم زیادی برای حفظ ایمنی در آزمایشگاه و استفاده از انواع تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد که در ادامه به ذکر برخی از آنها می پردازیم.

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی

وقتی صحبت از ایمنی در آزمایشگاه می شود، بدون شک اولین چیزی که به ذهن می رسد ایمنی شخصی است. بنابراین، تجهیزات حفاظتی برای کارکنان آزمایشگاه ضروری است. در زیر آنها را فهرست می کنیم ؛

پیش بند

اولین تجهیزات حفاظتی مورد نیاز برای ایمنی در آزمایشگاه های شیمی، پیش بند مناسب برای محیط کار است. محیط های کاری شما ممکن است به پیش بند هایی با کاربردهای متفاوت نیاز داشته باشد. مدیران و کارکنان آزمایشگاه باید این موضوع را به بهترین نحو تحلیل کرده و مناسب ترین پیش بند را انتخاب کنند.

دستکش

به جهت حفظ ایمنی در آزمایشگاه، جلوگیری از تماس پوست با مواد شیمیایی ضروری است. ماهیت مواد شیمیایی که پوست در معرض آنها قرار می گیرد بسیار متغیر است. پوست به دلیل ماهیت خود می تواند بسیاری از مواد شیمیایی را جذب کند و ممکن است در محلول های بسیار اسیدی یا بازی تحریک شود. هنگام کار با مایعات بیولوژیکی، می تواند باعث آلودگی هایی شود و شما را بیمار کند. وقتی همه اینها را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که دستکش در ایمنی در آزمایشگاه (قیمت تجهیزات آزمایشگاهی) اهمیت حیاتی دارد. دستکش های مورد استفاده در آزمایشگاه های شیمی عموماً از دستکش های نیتریل مقاوم در برابر مواد شیمیایی هستند. دستکش حیاتی ترین تجهیزات حفاظت فردی است. استفاده از دستکش برای ایمنی محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین برای ایمنی شخصی شما ضروری است. گاهی اوقات محصولات می توانند شما را آلوده کنند. این وضعیتی است که ممکن است هنگام کار با نمونه های بیولوژیکی با آن مواجه شوید. علاوه بر این، می توان با دستگاه هایی که به بافت انسانی بسیار حساس هستند کار کرد. دستکش در این مواقع بسیار مهم است.

تجهیزات محافظ صورت و چشم

صورت انسان آسیب پذیرترین عضو در مطالعات آزمایشگاهی است. هنگامی که در معرض تصادف در سایر قسمت های بدن خود قرار می گیریید، شانس مداخله شما آسان تر است و قابلیت درمان در اینجا می تواند انعطاف پذیرتر باشد. برای صورت و چشم این امکان وجود ندارد. چشم حساس ترین و آسیب پذیرترین عضو بدن انسان است. شانس شما برای مداخله فوری در حادثه ای که ممکن است رخ دهد بسیار محدود بوده و ممکن است منجر به عواقب جبران ناپذیری در محل درمان شود. به همین دلیل برای ایمنی در آزمایشگاه و محافظت از چشم یا کل صورت، بسته به ماهیت کار، باید از وسایل محافظت از صورت و چشم استفاده کنید. در حین برنامه ریزی برای کارد، باید تجهیزات مورد نیاز خود را از قبل تعیین کرده و کار خود را اینگونه شروع کنید.

 

ماسک گرد و غبار

گازها یا ذرات گرد و غبار باعث بیماری های تنفسی می شوند. به همین دلیل ماهیت ماده شیمیایی مورد استفاده باید از قبل مشخص باشد و در حین کار از ماسک مناسب استفاده شود. بسته به دوزی که قرار است در معرض آن قرار گیرید، مواد شیمیایی می توانند شما را مسموم کنند یا در طولانی مدت باعث بیماری های مختلف شوند. حتما باید از ماسک های مناسب برای ایمنی در آزمایشگاه استفاده کنید. برای خرید آنلاین تجهیزات آزمایشگاهی از فروشگاه ما بازدید نمایید.

قوانین عمومی ایمنی در آزمایشگاه

  • کفش های راحت و تخت پوشیده شوند و از پوشیدن کفش های جلو باز خودداری گردد.
  • بسته به نوع کار، در مواقع لزوم باید از دستکش و عینک محافظ استفاده شود.
  • پیش بند و دستکشی که در هنگام کار با تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود نباید بیرون برود.
  • برای حفظ ایمنی در آزمایشگاه، سیگار کشیدن در آزمایشگاه مجاز نیست.
  • برای خوردن، آشامیدن و نگهداری مواد غذایی نباید از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده شود.
  • اگر مو در حین کار بلند است باید جمع شود.
  • ظروف شیشه ای ترک خورده و شکسته نباید در آزمایشگاه استفاده شوند.
  • هنگام کار با تجهیزات آزمایشگاهی، مایعات نباید به صورت خوراکی مصرف شوند.
  • هیچ ماده شیمیایی را نباید در آزمایشگاه بو یا مزه کرد.
  • توجه و مراقبت باید در اولویت کارها باشد.
  • به دلیل خطر انتقال بیماری ها از طریق پوست، زخم های باز باید هنگام کار در محیط آزمایشگاه با چسب زخم پوشانده شوند.
  • در حین کار در آزمایشگاه، باید یک کت سفید بلند پوشید و قسمت جلویی آن باید در سراسر آزمایشگاه بسته شود.
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط