نکات مهم برای خرید و انتخاب چراغ خودرو مناسب

  • 10 مرداد 1401
  • 0 نظر
  • admin

خودروها این روزها یکی از بخش های مهم در زندگی افراد هستند. در بازار جهانی هر روز خودروهای جدیدی معرفی می شود که دارای امکانات و آپشن های زیادی هستند. خودروهایی که هر کدام جذابیت های بالایی دارند برای این که بتوانند نظر مشتریان را جلب کنند. هر خودرو از چندین بخش مهم و حیاتی تشکیل شده است که بدون این بخش ها امکان استفاده از خودرو وجود ندارد. یکی از این بخش های مهم سیستم روشنایی خودروهای شهری می باشد. سیستم روشنایی این امکان را به راننده می دهد تا در مسیرهایی که هیچ روشنایی شهری وجود ندارد بتواند به راحتی رانندگی کند.

سیستم روشنایی در خودروها از چند قسمت مختلف تشکیل شده که شامل چراغ های متفاوتی می باشد که هر کدام وظیفه خاصی را ایفا می کنند. برای طراحان بزرگ خودرو، چراغ خودرو یکی از قسمت هایی می باشد که می توانند از طریق آن به جذابیت هر چه بیشتر خودرو در نمای ظاهری کمک کنند. امروز بیشتر طراحان به دنبال پیاده سازی و طراحی چراغ های خاص برای خودرو هستند. گاهی اوقات چراغ خودرو می تواند معرف یک برند برای کمپانی باشد. برای مثال چراغ های خودروهای بی ام و یک فرم کلی دارند که در تمام محصولات این کمپانی دیده می شود و برای همه شناخته شده است.

چراغ خودرو

همان طور که گفته شد چراغ های متنوعی مثل: چراغ جلو خودرو ، چراغ عقب، چراغ ترمز، چراغ مه شکن، چراغ راهنما، چراغ پلاک خودرو، چراغ دنده عقب و چراغ ترمز در خودرو وجود دارد و هر کدام از این چراغ ها نشان دهنده یک حرکت و یا یک عملکرد در خودرو هستند. در زمانی که خودرو در حال حرکت است روشن شدن های چراغ ترمز به این معنا است که راننده پدال ترمز را فشار داده و سرعت خودرو کم کرده است و همچنین روشن شدن چراغ های دنده عقب خودرو در هنگامی می باشد که راننده در حال حرکت به سمت عقب است.

به جز چراغ هایی که روی بدنه وجود دارند چندین چراغ نیز در داخل کابین قرار دارد. این چراغ ها شامل چراغ پنل جلویی راننده، چراغ مطالعه و چراغ نقشه خوانی می باشد. نور و رنگ چراغ هایی که در خودرو وجود دارد براساس یک استاندارد جهانی است و در بیشتر خودروها یکسان می باشد. در ادامه یک سری نکات فوق العاده در مورد آن به شما می گوییم پس با ما همراه شوید.

چراغ های خودرو شامل چه چراغ هایی می باشد

یکی از چشمگیرترین چراغ هایی که در هر خودرویی وجود دارد و با نگاه اول به یک خودرو می توان متوجه آن شد چراغ جلو خودرو است. چراغ جلو شامل مکانیسم نور پایین و نور بالا است و هیچ استاندارد خاصی برای اندازه چراغ جلو وجود ندارد و فرم و ابعاد آن با توجه به سلیقه طراح می باشد. بیشتر کمپانی های بزرگ خودرو سازی چراغ های مختص به خود را دارند. چراغ جلو خودرو دارای نور پایین است نور پایین، بیشتر در مسیرهای داخل شهری استفاده می شود. این نور هیچ اذیتی برای رانندگان دیگر ندارد و فقط سطح پایین مسیر خودرو را روشن می کند.

نور بالا نسبت به نور پایین عملکرد متفاوت تری دارد و برای مسافت های طولانی تر استفاده می شود. معمولاً از نور بالا در مسیرهای خارج شهری استفاده می کنند که هیچ روشنایی ندارد. نور بالا طوری تنظیم می شود که باعث اذیت چشم رانندگان دیگر است. معمولاً چراغ های جلو دارای دو بخش هستند که شامل کاسه چراغ و قسمت شیشه ای و یا بلوری هست که روی کاسه چراغ قرار می گیرد. کاسه چراغ دارای یک روکش جیوه مانند است. این روکش جیوه ای برای آن می باشد که به خوبی بتواند نوری که از لامپ خارج می شود را منعکس کند.

بخش بخش بلوری که روی کاسه چراغ قرار می گیرد برای این است که بتواند از چراغ و کاسه چراغ محافظت کند. یکی دیگر از انواع چراغ های خودرو چراغ مه شکن می باشد. چراغ مه شکن، همان طور که از نام آن پیداست در هنگامی که جاده مه آلود می باشد مورد استفاده است. این چراغ ها معمولاً دارای نور سفید رنگ یا زردرنگ می باشند که تا حدودی سطح مسیر پیش رو را روشن می کند. در خودروهای جدید امروزی معمولاً 4 چراغ مه شکن وجود دارد که 2 چراغ مه شکن بر روی سپرهای جلو و 2 چراغ مه شکن بر روی سپرهای عقب نصب می شود.

یکی دیگر از مهم ترین چراغ هایی که در خودروها وجود دارد چراغ راهنما می باشد چراغ راهنما یا چراغ های چشمک زن در واقع چراغ هایی هستند که به دیگر راننده ها هشدار می دهد که خودرو قرار است تغییر مسیر دهد. این چراغ ها زمانی که راننده به سمت چپ و یا راست می خواهد تغییر مسیر دهد فعال می شوند. همچنین چراغ راهنما یا همان فلاشر زمانی که تصادفی در جاده اتفاق افتاده و یا خطری وجود دارد راننده با روشن کردن آن ها و چشمک زدن به رانندگان دیگر هشدار می دهد.

چراغ دیگری که در خودرو وجود دارد چراغ پلاک خودرو است که معمولاً بالای پلاک نصب می شود و باعث روشن شدن پلاک در هنگام شب است. چراغ خطر جزو چراغ عقب خودرو است. چراغ خطر، چراغی است که موقعیت خودرو را در شرایطی مثل تاریکی و یا مه آلود بودن هوا و همچنین بارندگی به دیگر راننده ها هشدار می دهد.

چراغ ترمز شاید یکی از حیاتی ترین و مهم ترین چراغ در یک خودرو می باشد. چراغ ترمز به خودروهای پشت این هشدار را می دهد که سرعت آن در حال کم شدن است و باید فاصله را رعایت کنند. خراب بودن چراغ ترمز ضد قوانین راهنمایی و رانندگی است و مشمول جریمه می شود. در کنار چراغ ترمز چراغ دیگری وجود دارد که چراغ دنده عقب است. چراغ دنده عقب، نیز از اسم آن مشخص است زمانی روشن می شود که خودرو در حال حرکت به سمت عقب می باشد.

لامپ خودرو

لامپ های متفاوتی در بازار لوازم یدکی وجود دارد که افراد با توجه به خودرو خود و همچنین سلیقه ای که دارند می توانند از این لامپ ها استفاده کنند. در حالت کلی لامپ خودرو  به صورت هالوژنی، زنون، ال ای دی، لیزری و نئونی می باشد. لامپ نئونی جزو لامپ های قدیمی برای چراغ خودرو است که امروزه استفاده از آن متداول نیست. لامپ های هالوژنی نسبت به نئونی جدیدتر هستند و استفاده از آن ها خیلی کم شده است. لامپ زنون، یکی از لامپ هایی می باشد که استفاده از آن خیلی رایج شده است. این لامپ ها که همان طور از نام آن ها مشخص است توسط گاز زنون کار می کنند. بعد از لامپ زنون و لامپ ال ای دی یکی از پر استفاده ترین لامپ ها می باشد که در خودروها وجود دارد. لامپ های لیزری نیز بیشتر برای خودروهای لوکس و پیشرفته استفاده می شود. این لامپ ها که نسبت به لامپ های دیگر گران قیمت هستند و اندازه ی کوچک تری دارند میزان روشنایی آن ها 2 برابر می باشد.

لامپ خودرو

آپشن ها و امکانات چراغ خودرو

امروزه چراغ خودرو خیلی پیشرفت زیادی کرده است و بر روی آن آپشن ها و تجهیزات خاصی نصب می شود. چراغ ها علاوه بر اینکه از نظر زیبایی خیلی اهمیت دارند در بحث ایمنی و امنیت خودرو نیز مهم هستند. از آپشن ها و امکاناتی که بر روی چراغ خودروهای جدید نصب می شود می توان به سنسور نور اشاره کرد. سنسور نور همان طوری که از اسم آن مشخص است نسبت به نور حساسیت بالایی دارد و در زمانی که هوا رو به تاریکی می رود و یا مه آلود است به صورت اتوماتیک فعال می شود و چراغ های خودرو را روشن می کند. یکی دیگر از آپشن های چراغ خودرو دی لایت می باشد. دی لایت، درطول روز روشن است و موقعیت خودرو را به دیگر راننده ها نشان می دهد. آپشن های دیگری که می توان در چراغ خودرو به آن اشاره کرد چراغ بدرقه می باشد. مکانیسم این چراغ ها به این صورت است که زمانی که شما خودروی خود را در یک مکان تاریک پارک کرده اید تا 30 ثانیه مسیر را برای شما روشن می کند و بعد از آن به صورت اتوماتیک خاموش می شود. چراغ بدرقه بیشتر در خودروهای پیشرفته وجود دارد.

چراغ های دیگری نیز وجود دارد که در خودروهایی لوکس و پیشرفته استفاده می‌شود. این چراغ ها شامل چراغ زیر درب و چراغ دستگیره درب است. این چراغ ها زمانی فعال می‌شود که راننده درب خودرو را باز می کند. با باز شدن درب خودرو نور پایین درب فعال می‌شود و باعث روشن شدن قسمت زیر درب می‌شود. چراغ دستگیره ها نیز محل قرار گرفتن دستگیره ها را روشن می‌کند و باعث می‌شود تا زمانی‌ که خود را در جای تاریک قرار دارد به ‌راحتی بتوان درب آن را باز و بسته کرد. وجود چراغ ها در خودروها لازم و ضروری است. نبود هر یک از چراغ‌های مهم باعث به وجود آمدن خطر برای خودرو می‌شود و امنیت سرنشینان را به خطر می‌اندازد. تنوع چراغ‌ها در بازار لوازم یدکی زیاد است و چراغ‌های اسپرت متنوعی وجود دارد که باعث می‌شوند ظاهر خودرو اسپرت‌تر به ‌نظر برسد.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط