چرا به ترخیص کار نیاز داریم؟

  • 12 شهریور 1401
  • 0 نظر
  • admin

بندر بوشهر یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین بنادر ایران در زمینه واردات و صادرات کالا است که بر اساس شواهد، قدمت آن به حدود پنج هزار سال قبل برمی‌گردد. استان بوشهر دارای 700 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس است که همین نکته آن را به یکی از قطب‌های مهم در زمینه تجارت کالا تبدیل کرده است. گمرک بوشهر نیز یکی از مراکز گمرکی مهم ایران است که نقش مؤثری در تجارت خارجی کشور ایفا می‌کند.

همانطور که می‌دانید ترخیص کالا از گمرک یکی از مراحل مهم در زمینه واردات و صادرات کالا محسوب می‌شود. ترخیص یا آزادسازی کالا به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که توسط صاحبان کالا یا نماینده قانونی آنها برای آزاد کردن کالاهای وارداتی یا صادراتی از گمرک انجام می‌شود. اغلب شرکت‌ها به دلیل مشغله کاری زیاد یا ترافیک بالای فرایند ترخیص از گمرک، مسئولیت این کار را به شخصی به‌نام ترخیص کار واگذار می‌کنند.

در واقع ترخیص کار گمرک، یک شخصیت حقیقی یا حقوقی است که از طرف صاحب کالا برای ترخیص کالاهای وارداتی، وکالت می‌گیرد. این شخص علاوه‌بر داشتن مدارک قانونی و معتبر باید دانش و تجربه کافی در زمینه ترخیص کالا داشته باشد تا بتواند فرایند آزادسازی کالا را در زمان کم و با هزینه مقرون‌به‌صرفه انجام دهد. ما در این مقاله قصد داریم به شرح وظایف ترخیص کار و همچنین مزایای ترخیص کالا از گمرک بوشهر بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ترخیص کار گمرک کیست؟

ترخیص کار گمرک، یک شخصیت حقیقی یا حقوقی است که با وکالت از طرف شرکت یا شخص واردکننده یا صادرکننده، همه مراحل قانونی ترخیص کالا از گمرک را انجام می‌دهد. این شخص وکیل قانونی صاحب کالا است که با استناد به مدارک و الزامات قانونی، فرایند ترخیص کالاهای وارداتی را انجام می‌دهد.

ازجمله ویژگی‌های مهم ترخیص کار این است که باید در زمینه ترخیص کالا اطلاعات و تجربه کافی داشته باشد و همچنین مدارک معتبر و قانونی در زمینه اثبات شغلش ارائه دهد. با توجه به اینکه فرایند ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی از گمرک، کاری و پیچیده و بسیار زمان‌بر است، اغلب شرکت‌ها ترجیح می‌دهند این کار را به شخصی که در این زمینه مهارت و تجربه لازم را دارد، بسپارند.

استخدام ترخیص کار ماهر موجب می‌شود که هزینه‌ و زمان انجام فرایند ترخیص کاهش یابد و طرفین تجاری بتوانند در زمان تعیین‌شده، کالاها را به دست مشتریان برسانند و متضرر نشوند. در صورتی‌که قصد استخدام ترخیص کار گمرک را دارید می‌توانید با شرکت سلام گمرک تماس گرفته و بعد از انجام مراحل قانونی و عقد قرارداد در محضر، به‌صورت 24 ساعته با ترخیص کار خود در تماس باشید و سؤالات و ابهامات خود را با او درمیان بگذارید. در ادامه به برخی از وظایف و ویژگی‌های ترخیص کار معتبر اشاره خواهد شد.

ترخیص کار گمرک باید به تعرفه‌های گمرک، نرخ عوارض کالاهای وارداتی گوناگون و قوانین صادرات و واردات آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند در زمان کوتاه و با صرف کمترین هزینه، کالاها را از گمرک خارج نماید. علاوه‌براین او باید شخصی قابل اعتماد و امانتدار بوده و مدارک لازم را برای انجام فرایند ترخیص به‌صورت قانونی داشته باشد.

تهیه مدارک لازم برای ارائه به گمرک، تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی، ارائه مشاوره به کارفرما، آگاهی از بخشنامه‌ها و قوانین ترخیص کالا و پیگیری روند ترخیص ازجمله وظایف یک ترخیص کار باتجربه و حرفه‌ای است.

توجه داشته باشید که ترخیص کار بعد از گذراندن آزمون حق‌العمل‌کاری، دریافت پروانه، دریافت کارت بازرگانی و قبولی در امتحان قانون امور گمرکی و آیین‌نامه‌ها، می‌تواند به‌عنوان حق‌العمل‌کار نیز فعالیت کند. برای دریافت این مدارک سن فرد باید بیشتر از 25 سال بوده و حداقل مدرک دیپلم را داشته باشد. حق‌العمل‌کار در واقع شخصی است که از طرف شرکت یا صاحب کالا نیابت دارد و می‌تواند با نام خود و به نیابت از شخص دیگر، فرایند قانونی ترخیص کالا را انجام دهد.

ازجمله خصوصیات مهم یک ترخیص کار خوب این است که فاقد هرگونه سابقه کیفری و قاچاق کالا باشد. این نکته مهم را مدنظر داشته باشید که اعتبار کارت حق‌العمل‌کاری یک سال است و در صورت عدم بروز اشتباه و خطا می‌توان آن را تا چهار بار تمدید کرد؛ بعد از اتمام این زمان، فرد باید دوباره مراحل اخذ کارت را طی نماید.

فواید استخدام ترخیص کار عبارتند از:

  • کاهش زمان انجام فرایند ترخیص کالا
  • کاهش هزینه‌ها
  • انجام فرایند بدون بروز مشکل
  • کاهش هزینه‌های نگهداری از کالا در انبار گمرک
  • جلوگیری از بروز مسائلی از قبیل متضرر شدن تاجر، افزایش قیمت کالا و پرداخت خسارت

فرایند ترخیص کالا چیست و چه مراحلی دارد؟

ترخیص کالا از گمرک یکی از مراحل مهم در زمینه تجارت کالا محسوب می‌شود و عدم آشنایی با مراحل آن موجب می‌شود که کالای وارداتی به‌عنوان محموله قاچاق شناخته شده و پیامدهای ناخوشایندی برای صاحب کالا به‌همراه داشته باشد.

در واقع کلیه اقداماتی که شرکت واردکننده یا صادرکننده و صاحب کالا برای آزادسازی اجناس خود از گمرک انجام می‌دهد، تحت عنوان ترخیص کالا قرار می‌گیرد. این فرایند می‌تواند توسط صاحبان کالا یا نماینده قانونی آنها انجام شود.

از جمله نکات مهم هنگام آزاد کردن کالا از گمرک، تهیه مدارک به‌صورت فیزیکی یا الکترونیکی، آماده‌سازی و ثبت آنها است. علاوه‌براین باید هزینه‌هایی از قبیل مالیات، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و تسهیلات نیز توسط واردکننده یا صادرکننده پرداخت شود. اگر قصد دارید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید باید مجوزهایی را از سازمان‌های زیر اخذ نمایید:

  • سازمان مبارزه با مواد مخدر
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • کانون پرورش فکری
  • سازمان بهداشت

بعد از دریافت مجوزهای فوق و ارزش‌گذاری کالا می‌توانید برای ترخیص آن اقدام کنید. به‌منظور تسهیل فرایند ترخیص کالا می‌توانید از کارشناسان و متخصصان سلام گمرک کمک بگیرید و با سپردن کلیه امور به ترخیص کاران حرفه‌ای ما، کالای خود را در کوتاه‌ترین زمان و با صرف هزینه کم دریافت نمایید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک عبارتند از:

  • تکمیل اظهارنامه EPL
  • وارد کردن اطلاعات مربوط به کالا
  • احراز هویت و دریافت کوتاژ
  • کنترل کالا
  • دریافت پرفرما یا پیش‌فاکتور و پکینگ لیست
  • دریافت مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  • تکمیل فرایند بیمه کردن کالا
  • تطبیق کالا توسط کارشناس
  • بررسی تعرفه
  • انجام هماهنگی‌های لازم برای بازرسی در مبداء و مقصد
  • تکمیل پرونده مربوط به تخصیص ارز و حواله بانکی
  • برقرار کردن ارتباط با شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی
  • اخذ اسناد و مدارک مربوط به حمل از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی
  • کامل کردن اسناد
  • تشکیل پرونده
  • تهیه پیش‌نویس دوراظهاری
  • دریافت تأییدیه کارشناس فنی گمرک
  • دوراظهاری واردات
  • صندوق و صدور سند ترخیص
  • انبارداری
  • دریافت اجازه بارگیری
  • خارج کردن کالا از گمرک

ذکر این نکته ضروری است که مراحل ترخیص کالا به قوانین داخلی و بین‌المللی وابسته است و شخص ترخیص کننده باید به تمامی این قوانین آگاه باشد. اگر قصد دارید برای ترخیص کالای خود اقدام کنید حتما باید اسنادی مثل اظهارنامه واردات، قبض انبار، تصویر کارت بازرگانی، گواهی مبداء، فاکتور خرید، پیش فاکتور و بیمه‌نامه را به گمرک ارائه دهید.

ارائه مدارکی نظیر لیست عدل‌بندی، ترخیصیه، اعلامیه تأمین ارز یا برات‌نامه، مجوز ثبت سفارش، پروانه بهره‌برداری، کاتالوگ، گواهی‌هایی نظیر گواهی بهداشت، انرژی اتمی، استاندارد و قرنطینه نباتی، وکالتنامه رسمی و پروانه صادرات نیز ضروری است.

مرحله نهایی ترخیص کالا از گمرک شامل پرداخت و صدور سند ترخیص و بارگیری و خروج کالا است. در این مرحله بعد از اینکه اسناد و اظهارنامه توسط بازرسان و کارشناسان گمرک تأیید شد، سند ترخیص صادر می‌شود. سپس شما باید به صندوق صدور پروانه مراجعه کرده و پروانه خروج کالا از گمرک را دریافت نمایید. بعد از ارائه پروانه و اسناد لازم می‌توانید فرایند بارگیری از انبار گمرک را انجام دهید.

ترخیص کالا از گمرک بوشهر

بوشهر یکی از قطب‌های بزرگ واردات و صادرات کالا در ایران است و به‌عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین بندر تجاری و ترخیص کالا شناخته می‌شود. شما می‌توانید در تمام طول شبانه‌روز و به‌صورت 24 ساعته کالاهای خود را از این بندر ترخیص کنید. البته شایان ذکر است که بوشهر چندین بندر مهم ازجمله بنادر عسلویه، گناوه، دیر، ریگ، کنگان، دلوار، بوالخیر، نخل تقی و دیلم دارد.

استان بوشهر دارای منابع انرژی بسیاری است و عنوان پایتخت انرژی ایران نیز به آن اطلاق می‌شود. در این بندر، سالن‌های بزرگی برای انبار و نگهداری از کالاها وجود دارد، علاوه‌براین موقعیت جغرافیایی و امکان ترخیص سریع کالا ازجمله عواملی هستند که موجب شده اغلب شرکت‌ها فرایند واردات و صادرات خود را در این بندر انجام دهند.

مزایای ترخیص کالا از بندر بوشهر عبارتند از:

  • وجود انبار سرپوشیده به متراژ 37 هزار متر در بندر بوشهر
  • سرعت بالای ترانزیت
  • مجاورت و نزدیکی این بندر به کشورهایی نظیر کویت، قطر، بحرین، عربستان و عمان
  • تخصیص تخفیف بیست درصدی ویژه گمرکی
  • امکان صادرات و واردات محصولات گوناگون اعم از نفتی و غیرنفتی
  • امکان ترخیص 24 ساعته کالا (به غیر از ساعاتی که توسط گمرک مشخص و اعلام می‌شود)
  • فاصله کم گمرک این بندر با کشور قطر
  • داشتن 700 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس
  • اختصاص معافیت گمرکی برای کالاهای تولید شده در منطقه
  • داشتن حداقل تشریفات گمرکی برای ترخیص کالا
  • هزینه‌های مناسب انبارداری
  • داشتن انبارهایی با گنجایش سه میلیون تن کالا در سال
  • هزینه دپوی مقرون‌به‌صرفه
  • نزدیکی و مجاورت منطقه اقتصادی پارس به بندر بوشهر
  • امکان صادرات مجدد کالاهای ورود موقت

ترخیص کالا از گمرک بوشهر نیز مانند همه گمرکات کشور دارای تشریفات اداری است که شما به‌عنوان شرکت تجاری یا ترخیص کار باید با این فرایند و مراحل آن آشنایی کامل داشته باشید. مراحل ترخیص کالا از گمرک بوشهر به شرح زیر است:

  • انتقال کالا از طریق حمل دریایی به گمرک بوشهر

حمل دریایی با توجه به حجم و وزن کالا از طریق دوبه و کشتی کانتینربر صورت می‌گیرد. دوبه وسیله‌ای کوچک‌تر از کشتی کانتینربر بوده و کالاهایی مثل گونی، کارتن و پالت‌ با آن حمل می‌شوند. هزینه حمل با دوبه بسیار مقرون‌به‌صرفه است و گزینه مناسبی برای خرده‌بارها محسوب می‌شود. دوبه دارای انبارهایی برای محافظت از کالا بوده و تخلیه بار از آن به‌وسیله جرثقیل انجام می‌شود.

روش دیگر برای حمل کالاها استفاده از کانتینر است. این کانتینرها را می‌توان به‌راحتی به کشتی و محل تخلیه بار منتقل کرد. علاوه‌براین کانتینرها ضدسرقت هستند و امکان تنظیم دما در آنها وجود دارد. کانتینرها با توجه به نوع کالا به انواع کانتینر یخچالی، تهویه‌دار، عایق‌دار، تانکری و سرباز تقسیم می‌شوند.

  • بارگیری و تخلیه بار
  • تخلیه بار دوبه به‌وسیله جرثقیل در بندر بوشهر
  • تخلیه بار کشتی به‌وسیله جرثقیل ثابت در منطقه هامون
  • انبار کردن کالاها
  • اخذ ترخیصیه THC
  • اخذ مدارک لازم
  • ثبت در سامانه EPL
  • ارزش‌گذاری کالا در TSC
  • پرداخت حقوق ورودی
  • ارزیابی
  • اجازه بارگیری
  • خروج کالا از گمرک

ازجمله مهمترین کشورهایی که مبداء واردات کالا به گمرک بوشهر بوده‌اند می‌توان به کشورهای اسپانیا، کره جنوبی، فیلیپین، هند، چین، آلمان، سریلانکا، ایتالیا، نیوزلند و امارات متحده عربی اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم‌ترین مراحل واردات و صادرات کالا است. این فرایند با توجه به قوانین کشور و قوانین بین‌الملل صورت می‌گیرد. برای ترخیص کالاهای وارداتی حتما باید مجوزها لازم و اسناد مربوطه را به گمرک تحویل دهید. این مجوزها اثبات می‌کند که کلیه امور مربوط به نقل و انتقال کالا قانونی است و تأییدیه سازمان‌های مربوطه را دارد.

از آنجایی که فرایند ترخیص زمان‌بر است و به آگاهی و تجربه کافی نیاز دارد، شما می‌توانید آن را به ترخیص کار بسپارید. این افراد علاوه‌بر تجربه و اعتبار لازم، مدارکی دارند که می‌توانند از جانب صاحب کالا یا شرکت واردکننده، وکالت دریافت کرده و فرایند ترخیص را در زمان کم و با هزینه مناسب انجام دهند.

توجه داشته باشید که برای ترخیص کالا از بندر بوشهر به مدارکی از قبیل تصویر کارت بازرگانی، بارنامه، گواهی مبداء، اظهارنامه واردات، فاکتور خرید، برات‌نامه، اعلامیه تأمین ارز، پیش فاکتور، لیست عدل‌بندی، پروانه بهره‌برداری، بیمه‌نامه، پروانه صادراتی و وکالتنامه رسمی نیاز دارید.

گروه بازرگانی سلام گمرک با سال‌ها تجربه در زمینه ارائه خدمات بازرگانی-گمرکی می‌تواند فرایند ترخیص کالاهای شما را تسهیل کند. کارشناسان و متخصصان این شرکت تجربیات ارزشمندی در زمینه ترخیص کالا، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش، صادرات و واردات دارند. برای ارتباط با کارشناسان ما می‌توانید از قسمت تماس با ما اقدام کنید تا کلیه امور مربوط به ترخیص و تحویل کالاهای شما را در کمترین زمان و با هزینه مناسب انجام دهیم.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط