کمیسیون ماده ۷

  • 15 شهریور 1401
  • 0 نظر
  • admin

در دنیای ماشینی و پر از آلودگی‌های تولید شده توسط کارخانه‌ها و ماشین‌ها، به جرئت می توان گفت تنها چیزی که شهر را سر پا نگه داشته و رنگی به آن‌ها می دهد، وجود درختان و فضای سبز است. خیلی از افراد سودجو و منفعت طلب به هر قیمتی می خواهند این درختان و فضای سبز را از بین ببرند، در برای جلوگیری از این کار، قوانینی در نظر گرفته شده است. یکی از قوانینی که بعضا برخی افراد را درگیر کرده است و دچار مشکلات حقوقی نموده است، کمیسیون ماده ۷، در مورد تشخیص باغات است.

امروز در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را در مورد کمیسیون ماده ۷ به شما بگوییم که دانستن آن می تواند شما را از بروز مشکلات حقوقی احتمالی در امان نگه دارد. شما را دعوت می کنی تا پایان همراه این مطلب از سایت سبزوانه باشید.

کمیسیون تشخیص باغات چیست؟

در ماده ۷ آیین نامه قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز، قانونی تحت عنوان تشخیص باغات وضع شده است که به آن کمیسیون ماده ۷ نیز می گویند. در این قانون صراحتا ذکر شده است که اگر ملکی کاربری باغ یا باغچه داشته باشد، به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز ملک در آن میسر نیست.

هدف از کمیسیون ماده ۷ چیست؟

هدف از کمیسیون ماده ۷ یا همان کمیسیون تشخیص باغات، حفظ فضای سبز و جلوگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم فضای سبز است.

چه ملک هایی باغ هستند؟

یکی از موضوعات قابل بحث، تشخیص باغات و موضوع تغییر کاربری آن‌ها است. هر روزانه ده‌ها اعتراض و شکایات از شهرداری در مورد اعتراض به حکم شهرداری در خصوص تشخیص فضای سبز و باغ به ثبت می رسد که این شکایات از طریق شورای اسلامی شهر قابل رسیدگی است. ملک هایی که باغ اعلام میشوند اجازه ساخت و ساز ندارند.

معیارهایی که برای تشخیص باغ یا باغچه در کمیسیون ماده ۷ ذکر شده است به شرح زیر است:

۱) داشتن حداقل ۵۰۰ متر مربع مساحت. در صورت وجود بنا در زمین به طور متوسط در هر ۱۶ متر و در صورت عدم وجود بنا در هر ۲۵ متر یک درخت مثمر یا غیر مثمر یا ترکیبی از آن‌ها وجود داشته باشد. لازم است بدانید که قطع و امحای درختان باعث عدم محاسبه آن درخت در شمارش، نخواهد شد.

۲) داشتن سند مالکیت یا سند مادر به عنوان باغ، باغچه، باغ عمارت و زمین منجر.

۳) داشتن سابقه برای دایر کردن باغ، باغچه و … از کمیسیون ۱۲ قانون زمین شهری.

۴) زمین‌هایی که در حریم شهر توسط وزارت جهاد کشاورزی باغ شناخته شده اند.

۵) زمین‌هایی که توسط شورای اسلامی باغ شناخته شده اند.

اعضای کمیسیون ماده ۷ را چه کسانی تشکیل می دهند؟

اعضای کمیسیون ۷ یا تشخیص باغات از افراد زیر تشکیل شده اند:

  1. یک عضو از شورای اسلامی شهر که توسط شورا انتخاب می شود.
  2. یک عضو که مستقیما توسط شهردار انتخاب می شود (ترجیحا معاون خدمات شهری یا معاون شهرسازی شهرداری)
  3. یک عضو از دیگر هم مدیرعامل فضای سبز و سازمان پارک‌ها است که در صورت عدم وجود سازمان پارک‌ها از مسئول فضای سبز شهرداری استفاده می شود.

برای به رسمیت شناخته شدن جلسه حضور هر سه عضو فوق لازم است و هر تصمیمی که گرفته می شود با موافقت اکثریت آرا است.

نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷

پس از صدور رای نهایی توسط کمیسیون باغات، افراد ساکن ایران سه ماه و کسانی که مقیم خارج از کشور هستند، شش ماه فرصت دارند تا اعتراض نمایند. این اعتراض توسط دیوان اداری کشور قابل رسیدگی است.

مهم‌ترین دلایل تقاضا قطع درختان یا تخلف در قطع درختان!

  1. درختان معارض درب پارکینگ
  2. درختان معارض با پروژه‌های عمرانی
  3. درختان مانع دید تابلوهای تبلیغاتی
  4. درختان معارض با اجرای کنسول یا پیش آمدگی ساختمان
  5. درختان آفت شده و بیمار
  6. درختان خطری (درختانی که به دلایلی آسیب دیده و احتمال سقوط آن وجود دارد)

آیا قطع و یا خشک کردن درختان مجازات دارد؟

بسیاری از افراد با بی اطلاعی از قوانین بسیار سختگیرانه‌ای که در مورد از بین بردن درختان وجود دارد، اقدام به اینکار نموده اند و با جرائم بسیار سنگینی مواجه شده اند.

جریمه قطع و یا خشک کردن در درخت بسته به تعداد و دیگر عوامل، از ۶ ماه تا ۳ سال حبس و همچنین جرائم سنگین مالی است که از سوی کمیسیون باغات و دادگاه تعیین می شود.

جالب است بدانید که این قانون فقط مختص به فضای سبز و فضای عمومی نیست و شما اگر در امکان خصوصی و باغ خودتان نیز بدون داشتن مجوز از سوی شهرداری اقدام به از بین بردن درختان بکنید، با عواقب سنگینی رو به رو خواهید شد.

پس اگر قصد قطع کردن درختی را بنا به هر دلیلی دارید، پیش از انجام این کار حتما از مشاورین فضای سبز و یا شهرداری، استعلام بگیرید و در صورت تایید و اخذ مجوز اقدام به قطع درختان کنید.

جریمه قطع درختان چگونه محاسبه می شود؟

جریمه قطع درخت با توجه به بن درخت (محیط دور تنه درخت) در هر سال و با توجه به تورم محاسبه می شود. به طور مثال جریمه قطع غیرقانونی درخت با بن ۲۰۰ سانتی متر در سال ۱۴۰۰، مبلغی در حدود ۸۸ میلیون تومان است. البته جریمه درخت با در نظر گرفتن ضریب تجمیعی و شدت قطع درختان، ضریب اکولوژیک درختان، ضریب محل قرارگیری درختان، ضریب تعدیل مکانی و … قابلیت افزایش دارد.

آیا درختان خشک را می توان قطع کرد؟

متاسفانه دیده شده است برخی افراد برای اینکه از جریمه و هزینه‌های قطع درختان فرار کنند، ابتدا مخفیانه ظاهر درخت را خشک کرده و سپس حکم قطع آن را می گیرند!

برای جلوگیری از این کار قانونی وضع شده که به شما اجازه نمی دهد که صرفا هر درختی که ظاهر خشک دارد را قطع نمایید. برای قطع درختان به ظاهر خشک، شما باید ابتدا اقدام به سربرداری درخت خشک نموده و پس از ۶ ماه مشخص می شود که درخت واقعا خشک شده یا نه و سپس می توانید برای قطع آن اقدام نمایید. البته در بسیاری از موارد استفاده از روش‌های جابجایی درختان به جای قطع درخت منطقی‌تر و درست‌تر است.

کلام پایانی

امیدواریم این مطلب در رابطه با کمیسیون ماده ۷ و تشخیص باغات مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد. اگر هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید، می توانید با شماره های 02122118728 و یا 09353366632 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده نمایید. مشاورین و کارشناسان مجموعه سبزوانه به صورت تخصصی سوالات شما را پاسخ خواهند داد.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط