نکات مهمی که باید در انتخاب فن سانتریفیوژ در نظر بگیریم

  • 17 اردیبهشت 1403
  • 0 نظر
  • admin

فن سانتریفیوژ مکنده، که به آن فن گریز از مرکز نیز می‌گویند نوعی دستگاه تهویه هوا است که از نیروی گریز از مرکز برای به حرکت درآوردن هوا و جابجایی آن استفاده می‌کند و شامل پروانه، بدنه و موتور می باشد.

انتخاب درست فن سانتریفیوژ برای یک سیستم تهویه یا انتقال هوا می‌تواند تاثیر زیادی روی کاهش هزینه های تهیه فن، کاهش مصرف انرژی و گردش هوای بهینه بگذارد ومحیطی سالم و دلنشین برای خود و اطرافیانتان ایجاد کند.

هدف ما در این راهنمای جامع و گام به گام، کمک کردن در جهت یافتن فن سانتریفیوژ ایده‌آل با توجه به نیازهای شماست بنابراین با ما همراه باشید.

توجه به نیازهای سیستم نکته ای در انتخاب فن سانتریفیوژ

انتخاب فن سانتریفیوژ مکنده فرآیند پیچیده ای است و به عوامل مختلفی بستگی دارد که مراحل انتخاب فن سانتریفیوژ با توجه به نیازهای سیستم شما به شرح زیر است.

ظرفیت هوا

اولین قدم در انتخاب فن گریز از مرکز تعیین حجم هوای مورد نیاز برای جابجایی در سیستم شما است که بر حسب متر مکعب در ثانیه می باشد. این امر به شما کمک می‌کند تا اندازه فن سانتریفیوژ مناسب را با توجه به نیاز خود برآورد کنید.

نوع مواد

نوع مواد (سیال) نقش مهمی در عملکرد فن سانتریفیوژ ایفا می کند. عوامل متعددی از جمله چگالی، ویسکوزیته، فشار بخار و خواص شیمیایی سیال. شما باید مشخص کنید که فن برای جابجایی هوا، گاز یا مواد دیگرمانند دود یا غباراستفاده می‌شود. این امر بر انتخاب جنس پروانه و بدنه فن تأثیر بسیاری می‌گذارد.

شرایط محیطی

شرایط محیطی مانند دما، رطوبت ، وجود ذرات معلق و گرد و غبارباید بررسی شود و مطمئن شوید فن سانتریفیوژ قابلیت عملکرد مناسب، در آن محیط را داشته باشد.

محدودیت‌های فضایی

فن سانتریفیوژ مناسب، باید با توجه به محدودیت های فضایی انتخاب شود. ابعاد و وزن فن باید با فضای موجود در محل نصب مطابقت داشته باشد همچنین عواملی مانند اندازه، شکل، جهت جریان هوا و دسترسی در محل نصب، تاثیر زیادی بر سطح صدا وعملکرد فن دارد.

فشار استاتیکی

فشار استاتیکی همان میزان مقاومتی است که فن باید برای غلبه بر مقاومت سیستم مانند اصطکاک در مجاری و اتصالاتی که به سیال اعمال می کند. برای محاسبه فشار استاتیکی طول مسیر کانال کشی، قطر کانال، تعداد زانوها و زاویه آنها و… را باید در نظر داشته باشیم. مقدار فشار استاتیکی بر حسب پاسکال (Pa) یا میلی‌متر آب (mmH2O) محاسبه می‌شود.

انتخاب متریال معیاری در انتخاب هواکش سانتریفیوژ

متریال مناسب برای ساخت بدنه و پروانه هواکش سانتریفیوژ، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم.

پروانه

پروانه قلب فن سانتریفیوژ به شمار می آید و باید از ماده‌ای ساخته شود که در برابر خوردگی، فرسایش و دمای محیطی که در آن کار می‌کند مقاوم باشد. جنس پروانه فن سانتریفیوژ میتواند شامل فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و کامپوزیت باشد و به عواملی مانند نوع سیال، دمای محیط، سرعت چرخش ونیازهای خاص دیگر کاربردی بستگی دارد.

بدنه

بدنه فن باید به گونه ای ساخته شود که در برابر شرایط محیطی مقاوم باشد و از اجزای داخلی فن در برابر آسیب های مختلف وشرایط محیطی محافظت کند. از مواد رایج بدنه می توان فولاد، آلومینیوم و پلاستیک را نام برد.

موتور

موتور فن ها را بر اساس نوع و اندازه فن، توان مورد نیاز انتخاب می کنند و معمولا از نوع الکتریکی می گذارند. از موتورهای الکتریکی رایج برای فن‌های سانتریفیوژ می توان به موتورهای القایی تک فاز و سه فاز اشاره کرد. موتور باید توان کافی برای ارائه عملکرد مناسب و مورد نیاز را داشته باشد.

فن سانتریفیوژ چه مزایایی دارد؟

  • فن گریز از مرکز با جابجا کردن حجم زیادی از هوا در مسافت های طولانی برای تهویه مطبوع فضاهای بزرگ یا حذف دود و غبار از فرآیندهای صنعتی ایده آل استفاده می شود.
  • فن سانتریفیوژ در محیط هایی که خوردگی و فرسایش وجود دارد خوب عمل می کنند و به طور کلی با دوام و قابل اعتماد است و نیاز به تعمیر و نگهداری روزانه ندارند.
  • نگهداری این فن ها ساده است و به راحتی تمیز می شوند. به طور کلی این فن ها جمع و جور هستند و می توانند در فضاهای محدودی نصب شوند.
  • هواکش های سانتریفیوژ از انعطاف پذیری بالایی برخورد دارند و کاربردهای زیادی از جمله تهویه مطبوع، تهویه صنعتی، حذف دود و غباردارند.
  •  سرعت فن های سانتریفیوژ متناسب با جریان هوا قابل تنظیم می باشد و قابلیت افزایش فشار هوا را بسته به نیاز شما دارا است.
  • این فن ها دارای اندازه ها، شکل ها و مواد متفاوت هستند و کاربردهای متنوعی دارند.

سخن آخر

برای خریدن هواکش سانتریفیوژ با ضمانت کیفیت و هزینه مناسب، لازم است که به عرضه کنندگان معتبر در این حوزه مراجعه کنید. با خرید از روتوپارس علاوه بر گارانتی و خدمات پس از فروش کالای مورد نظرتان در برند های معتبر جهان را میتوانید با قیمتی کاملا استثنایی خریداری کنید.

به یاد داشته باشید که مشاورین متخصص روتوپارس تا آخرین قدم در کنار شما خواهند بود و شما را تا کسب اطمینان کامل از عملکرد بی‌نقص و بهینه سیستم تهویه، در این مسیر همراهی خواهند کرد.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط