آشنایی با انواع زبان های برنامه نویسی – فریلنس پروژه

  • 12 شهریور 1401
  • 0 نظر
  • admin

زبان های برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی یک زبان رسمی است که شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها می شود که انواع مختلفی از خروجی ها را تولید می کند. از زبان های برنامه نویسی در برنامه نویسی کامپیوتری برای پیاده سازی الگوریتم ها استفاده می شود. بیشتر زبان های برنامه نویسی از دستورالعمل هایی برای کامپیوتر تشکیل شده اند.

همانطور که همه می دانیم 26 الفبای مشابه در برنامه نویسی وجود دارد و همچنین ما 26 زبان برنامه نویسی داریم. پس بیایید با هم A-Z زبان های برنامه نویسی را یاد بگیریم.

A برای Ada: برای حرف اول الفبا من ALGOL، AWK، AppleScript و Ada را به عنوان رقیب دارم. ALGOL یکی از اولین زبان های برنامه نویسی است اما دیگر به طور گسترده با macOS استفاده نمی شود. AWK یک زبان پردازش متن است که در حال شکست دادن جنگ خود با Perl، یکی دیگر از زبان های پردازش متن است.

Ada یک زبان برنامه نویسی است که از پارادایم های برنامه نویسی ضروری و شی گرا پشتیبانی می کند و امنیت و امنیت به عنوان دغدغه های اصلی است. GNAT یک کامپایلر منبع باز برای Ada است که بخشی از مجموعه کامپایلر گنو (GCC) است. Ada از حمایت یک جامعه توسعه دهندگان کوچک اما پایدار برخوردار است. زبان برنامه نویسی ada به نام آدا لاولیس، دختر لرد بایرون (شاعر مشهور انگلیسی) نامگذاری شده است. آدا لاولیس، به دلیل کارش با چارلز بابیج، در حالی که تلاش می‌کرد تا موتور تحلیلی ناتمام و در عین حال معروف خود را توسعه دهد، پیشگام در برنامه‌نویسی کامپیوتر به حساب می‌آید، حتی اگر من آدا را انتخاب کرده‌ام، به یاد داشته باشید که زبان اسمبلی در برنامه‌نویسی بسیار مهم است، اما برنامه‌نویسی واحد نیست. زبان، بلکه خانواده ای از زبان های برنامه نویسی هستند.

فریلنس پروژه سایت انجام پروژه

B for Basic: زبان‌های برنامه‌نویسی به نام‌های B و BCPL وجود دارند که بر توسعه زبان برنامه‌نویسی C تأثیر گذاشتند و همین امر آن‌ها را بسیار مهم می‌کند. اما برای حرف B، BASIC (کد دستورالعمل نمادین همه منظوره مبتدی) را انتخاب کردم. بیسیک بر بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر مانند ویژوال بیسیک، VB.NET و غیره تأثیر گذاشته است. اما بزرگترین سهم بیسیک این است که برای اولین بار افراد بدون پیشینه علمی می توانند با استفاده از آن شروع به برنامه نویسی کنند.

C برای C: این حرفی است که تعداد زبان های برنامه نویسی تاثیرگذار در آن بسیار زیاد است. زبان های برنامه نویسی مانند C++، C#، Clojure، COBOL، و غیره وجود دارد. اما در اینجا انتخاب واضح است – این زبان چیزی نیست جز C، که در ابتدا توسط دنیس ریچی در آزمایشگاه Bell در سال 1972 توسعه یافت. حتی پس از گذشت تقریبا 50 سال از وجود. C هنوز به طور گسترده به صورت حرفه ای و همچنین در دانشگاه استفاده می شود. بنابراین، توجیه انتخاب C غیر ضروری است.

D for Dart: یک زبان برنامه نویسی به نام D وجود دارد که به شدت تحت تاثیر آن قرار گرفته است

C++. اما انتخاب من Dart است، یک زبان برنامه نویسی متن باز و شی گرا که توسط گوگل توسعه یافته و تحت مجوز BSD منتشر شده است.

سفارش ساخت سایت در فریلنس پروژه

E for Erlang: Erlang یک زبان برنامه نویسی متن باز است که توسط اریکسون توسعه یافته و تحت مجوز Apache 2.0 مجوز دارد. Erlang یک زبان برنامه نویسی کاربردی است. گزینه های دیگری مانند ایفل و اکسیر نیز وجود دارد. Eiffel یک زبان برنامه نویسی شی گرا است در حالی که Elixir یک زبان برنامه نویسی کاربردی است که به شدت تحت تأثیر خود Erlang قرار گرفته است. از آنجایی که Erlang دارای نسخه های پایدار اخیر است. من آن را به جای اکسیر انتخاب کردم. علاوه بر این، یک زبان برنامه نویسی متن باز به نام Ezhil وجود دارد که از اسکریپت تامیل برای نوشتن برنامه ها استفاده می کند.

F برای فرترن: زبان های برنامه نویسی به نام های F، F#، FoxPro و غیره وجود دارد، اما فرترن انتخاب من برای نشان دادن حرف F است. این قدیمی ترین زبان برنامه نویسی است که در این مقاله انتخاب شده است، اما در گذشته نسخه پایداری داشته است. سال فرترن در ابتدا برای محاسبات علمی و عددی استفاده می شد. GFortran کامپایلر Fortran است که توسط GCC ارائه شده است و Fortran را به یک زبان برنامه نویسی واقعاً متن باز تبدیل می کند.

G for Go: Go (همچنین Golang نامیده می شود) توسط گوگل توسعه یافته است. این یک زبان برنامه نویسی محبوب است که در ده لیست برتر رتبه بندی ها قرار دارد. Go مشابه C است، اما دارای ویژگی های اضافه شده برای امنیت و جمع آوری زباله است. Go چندین کامپایلر منبع باز با مجوز BSD دارد. هیچ زبان برنامه نویسی دیگری که با حرف G شروع می شود وجود ندارد به جز Groovy که یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که به شدت تحت تأثیر جاوا است.

انجام پروژه برنامه نویسی در فریلنس پروژه

H for Haskell: Haskell یک زبان برنامه نویسی کاربردی است که در سال 1990 توسعه یافت. Glasgow Haskell Computer (GHC) یک کامپایلر منبع باز محبوب برای Haskell است که تحت مجوز New BSD منتشر شده است. هاسکل در بسیاری از رتبه بندی ها نسبتاً بالا است. سیستم برنامه نویسی هنداوی مجموعه ای از زبان های برنامه نویسی متن باز است که از اسکریپت های هندی، بنگالی و گجراتی برای نوشتن برنامه ها استفاده می کند.

I for Icon: تقریباً هیچ زبان برنامه نویسی قابل توجهی وجود ندارد که با این حرف شروع شود. من Icon را انتخاب کردم، یک زبان برنامه نویسی پویا که تحت تاثیر SNOBOL است، که بسیار قدیمی تر است. اما تا کنون، این تنها حرفی است که در الفبای زبان های برنامه نویسی ما وجود دارد که حذف آن تاثیر چندانی بر دنیای برنامه نویسی نخواهد داشت.

J برای جاوا: حرف J در

الفبای زبان برنامه نویسی ما قطعاً برای جاوا رزرو شده است. این جمله “شما می توانید من را دوست داشته باشید یا از من متنفر باشید اما نمی توانید من را نادیده بگیرید” کاملاً برای جاوا صادق است. قدردان یا انتقادی، هیچ برنامه نویس واقعی نمی تواند جاوا را نادیده بگیرد. فکر نمی‌کنم نیازی به توجیه انتخابم داشته باشم و بنابراین به قضیه خود استراحت می‌دهم. اما جاوا اسکریپت نیز قابل ذکر است. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده است که عضو دائمی در ده لیست برتر اکثر رتبه بندی ها است.

K for Kotlin: Kotlin یک زبان برنامه نویسی نسبتا جدید است. توسعه آن در سال 2011 آغاز شد اما محبوبیت آن در حال افزایش است. Kotlin یک زبان برنامه نویسی استاتیک تایپ شده است که روی ماشین مجازی جاوا اجرا می شود و به طور گسترده برای توسعه برنامه اندروید استفاده می شود. Kotlin تحت مجوز آپاچی منتشر شده است. از آنجایی که پوسته Korn در حال تبدیل شدن کامل است. شایان ذکر است.

L برای Lisp: ممکن است یک مهندس برق LabVIEW، یک پلت فرم طراحی سیستم و محیط توسعه را برای حرف L انتخاب کرده باشد. اما من فکر می کنم Lisp، زبان برنامه نویسی تابعی اصلی است. من فکر می‌کنم Lisp که زبان برنامه‌نویسی تابعی اصلی است، باید حرف L را نشان دهد. Lisp یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا است. اما به یاد داشته باشید که این یک زبان برنامه نویسی واحد نیست، در عوض تعدادی گویش مانند Clojure، Racket، Scheme و غیره برای Lisp وجود دارد. Lua، یک زبان برنامه نویسی چند پارادایم، نیز در اینجا قابل ذکر است.

M برای MATLAB: حرف M برای Maple، Magma، MATLAB، maxima و Mathematica است – زبان‌های برنامه‌نویسی و نرم‌افزار ریاضی که برای پشتیبانی از ریاضیات جدی به جای گفتن، یافتن مجموع دو عدد صحیح کوچک و نمایش نتیجه در یک صفحه وب استفاده می‌شوند. اگرچه ماکسیما یک نرم افزار متن باز است، اما من MATLAB را انتخاب کردم که یک نرم افزار تجاری اختصاصی است. من معتقدم استفاده گسترده از MATLAB انتخاب آن را توجیه می کند. M همچنین حرفی است که ما را به یاد زبان های ماشین و همه پیشگامانی می اندازد که برنامه ها را روی کارت های پانچ می نوشتند.

N برای NASM: N حرف دیگری در این دنباله است که حذف آن تاثیر چندانی بر جامعه برنامه نویسی نخواهد گذاشت. Netwide Assembler (NASM)، یک اسمبلر و جداکننده و جداکننده برای معماری Intel x86، انتخاب من در اینجا است. NASM در حال تبدیل شدن کامل است، از این رو، می توان آن را یک زبان برنامه نویسی در نظر گرفت. تحت مجوز BSD منتشر شده است.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط