ثبت­نام دوره جامع طلایی اتوماسیون صنعتی زیمنس (مخصوص سال 1401)

  • 30 بهمن 1400
  • 0 نظر
  • admin

به اطلاع دوستان گرامی می­رساند که هم­اکنون دوره آموزشی اتوماسیون صنعتی زیمنس پکیج جامع طلایی مهندس فرجی در سال 1400 و 1401 به صورت نیمه خصوصی در شرکت اتوماسیون صنعتی آریانا در تهران برگزار می­شود.

شکل (1) مهندس فرجی در حال تدریس عملی دوره طلایی

این دوره آموزشی شامل موارد زیر است:

  • آموزش PLC S7 مقدماتی (S7-300/400)
  • آموزش PLC S7 پیشرفته (S7-300/400)
  • آموزش WinCC SCADA
  • آموزش TIA Portal V16 (S7-1200, S71500)
  • آموزش برنامه ریزی Touch Panelهای زیمنس (HMI) با نرم افزار Portal TIA
  • آموزش شبکه صنعتی Profinetدر TIA Portal
  • آموزش برنامه­ریزی و پارامتردهی درایو زینامیکس G120 در TIA Portal
  • آموزش شبکه صنعتی Modbus در TIA Portal
  • دوره پیشرفته سروو درایو و Motion Controlدر TIA Portal
  • آموزش PID Controlدر نرم­افزارهای STEP7 و TIA Portal
  • آموزش مدارفرمان و نقشه خوانی
  • آموزش  Eplan

علاقه­مندان می­توانند برای ثبت نام به وبسایت مهندس فرجی مراجعه کنند: www.mrfaraji.ir

نام دوره: دوره جامع طلایی اتوماسیون زیمنس

مدرس دوره: مهندس احمد فرجی و مربیان تیم فنی MrFaraji

درباره مدرس:

برای مشاهده لیست کتاب­های تألیفی و دوره­های برگزار شده توسط مهندس احمد فرجی به وبسایت ww.mrfaraji.ir

مراجعه کنید

مدت زمان دوره: 200 ساعت حضوری + 60 ساعت فیلم آموزشی

مدت این دوره حدود 200 ساعت کلاس حضوری (عملی در تهران) است که در کارگاه­های مجهز زیمنس در شرکت اتوماسیون صنعتی آریانا برگزار می­شود. همچنین برای آمادگی بیشتر فراگیران، حدود 60 ساعت فیلم آموزشی با تدریس مهندس احمد فرجی، قبل از شروع جلسات حضوری در اختیار فراگیران قرار داده می­شود تا فراگیران ضمن مشاهده فیلم­ها و انجام تمرین در منزل، با آمادگی بالا در جلسات حضوری شرکت نمایند. همچنین در طول دوره برخی از کتاب­ها و جزوات آموزشی تالیف شده توسط مهندس فرجی به فراگیران دوره ارائه می­شود.

اهداف دوره: مهاجرت (به آلمان-اروپا-امریکا) و انجام پروژه­های درون کشور

سرفصل­های آموزشی دوره جامع طلایی اتوماسیون زیمنس به نحوی انتخاب شده است که فراگیران این دوره (به شرط پیروی از برنامه­های آموزشی ارائه شده توسط مدرس) به توانایی فنی کار در خارج از کشور (خصوصاً کشور آلمان) و یا اجرای پروژه­های صنعتی در کشور ایران می­رسند. در این مسیر، فراگیران گرامی دائماً توسط تیم فنی Mrfaraji مورد بررسی و پایش قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آنها مورد ارزیابی قرار می­گیرد. افرادی که نیاز به کار و تمرین بیشتر داشته باشند، در زمان­های خارج از وقت کلاس در کارگاه آموزشی حاضر شده و به تمرین بیشتر زیر نظر مربیان تیم MrFaraji می­پردازند.

شکل (3) کار عملی فراگیران دوره طلایی در کارگاه زیمنس

شکل (4) کار عملی فراگیران دوره طلایی در کارگاه زیمنس

توجه: لازم به ذکر است افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند لازم است علاوه بر شرکت در دوره طلایی، زبان آلمانی را نیز تا سطح B2 فراگیرند.

سرفصل کامل دوره طلایی اتوماسیون زیمنس

بررسی موضوعی سرفصل دوره طلایی زیمنس

PLC S7-300/400 Siemens

از انواع PLCهای مهم زیمنس در سطح دنیا و ایران، می­توان به دو خانواده PLCهای S7-300 و S7-400 زیمنس اشاره نمود.

شکل (5) تصویر S7-300 PLC

شکل (6) تصویر PLC S7-400

این PLCها به وفور در صنایع درون کشور بعنوان کنترلر خطوط تولید صنعتی مورد استفاده قرار گرفته­اند. امروزه برای متخصصان (معمولاً با گرایش­های مختلف برق) لازم است نحوه برنامه­ریزی و کار با این PLCها را فراگیرند زیرا همچنان در بسیاری از صنایع و پروژه­ها با این نوع PLC مواجه هستیم.

نرم­افزار WinCC SCADA

نرم­افزار WinCC SCADA یکی از نرم­افزارهای مهم و قدرتمند زیمنس برای طراحی سیستم­های مانیتورینگ تحت کامپیوتر است. با استفاده از این نرم­افزار می­توان یک کامپیوتر معمولی یا صنعتی را به سیستم مانیتورینگ تبدیل نمود و از طریق آن فرمان­های کنترلی را به PLC ارسال نموده و اطلاعات فرآیند یا خط تولید را به صورت گرافیکی نمایش دهد.

شکل (7) نرم­افزار WinCC SCADA

شکل (8) محیط Runtime مربوط به WinCC SCADA

نرم­افزار TIA Portal V16

نرم­افزار TIA Portal، نرم­افزار جامع و جدید اتوماسیون زیمنس است که دارای امکانات بسیار زیادی است و جایگزین نرم­افزارهای قدیمی­تر زیمنس در پروژه­های جدید شده است. با استفاده از این نرم­افزار می­توان تجهیزات زیر را برنامه­ریزی نمود:

  • انواع PLCهای S7-1200، S7-1500، ETهای CPU دار
  • مدل­های جدید PLC S7-300 و PLC S7-400
  • مدل­های جدید HMI زیمنس
  • مدل­های جدید درایوهای زیمنس

شکل (9) PLC S7-1500 و نرم­افزار TIA Portal

شکل (10) محیط نرم­افزار TIA Portal

PLC S7-1200

بعنوان یک PLC رنج کوچک و متوسط در بین PLCهای زیمنس محسوب شده و دارای کاربرد فراوانی در پروژه­های صنعتی در صنایع درون کشور می­باشد. این PLC جایگزین PLC S7-200 زیمنس شده ولی امکانات آن بسیار فراتر از S7-200 است.

شکل (11) تصویر PLC S7-1200

PLC S7-1500

بعنوان یک PLC قدرتمند در بین PLCهای زیمنس محسوب شده و دارای امکانات و توانمندی زیادی است. در پروژه­های خارج از DCS می­تواند بعنوان جایگزین PLC S7-300/400 مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع PLC در پروژه­های خارج از کشور (خصوصاً در آلمان) دارای کاربرد زیادی است.

شکل (12) تصویر PLC S7-1500

ET200SP CPU

بعنوان یک PLC رنج متوسط محسوب شده که توانمندی آن از PLC S7-1200 بیشتر بوده و از S7-1500 کمتر است. این نوع PLC نیز توسط نرم­افزار TIA Portal برنامه­ریزی می­شود.

شکل (13) تصویر ET200 SP CPU

Touch Panelهای زیمنس (HMI)

در صنعت لازم است اپراتور خط تولید بتواند فرمان­های مورد نظر خود را به سیستم کنترل اعمال نموده و اطلاعات فرآیندی را نیز مشاهده نماید. برای این منظور لازم است (معمولاً) در کنار خط تولید یک پنل اپراتوری قرار داده شود. در گذشته برای این منظور از پنل­های سخت­افزاری شامل کلید، شستی و لامپ استفاده می­شد، اما اکنون از پنل­های اپراتوری دارای گرافیک با نام HMI استفاده می­شود. HMI دارای پردازشگر مخصوص به خود بوده و توسط نرم­افزارهای مختلف می­توان آنرا برنامه­ریزی نموده و به PLC متصل نمود.

شکل (14) چند نمونه HMI زیمنس

شرکت زیمنس بعنوان یکی از شرکت­های پیش­رو در حوزه اتوماسیون صنعتی، اقدام به ساخت و ارائه انواع HMI با قابلیت­های متوسط تا پیشرفته نموده است. قبلاً برای برنامه­ریزی HMIهای زیمنس از نرم­افزار WinCC Flexible استفاده می­شد اما امروزه HMIهای جدید زیمنس توسط نرم­افزار TIA Portal برنامه­ریزی می­شوند.

شبکه صنعتی Profinetدر TIA Portal

یکی از شبکه­های نسبتاً جدید در صنعت، شبکه Profinet است که کاربردهای شبکه­هایی از قبیل Profibus و Ethernet را به صورت همزمان پشتیبانی می­کند. این شبکه می­تواند در سطح Plant ارتباط بین سیستم­های مانیتورینگ و کنترل را و یا ارتباط بین چند سیستم کنترل با یکدیگر را برقرار نماید. همچنین این شبکه می­تواند ارتباط بین PLC با تجهیزاتی از قبیل Remote I/O (در زیمنس، ET200) و درایو و … را برقرار نماید.

شکل (15) مقایسه شبکه Profinet و Profibus

درایو زینامیکس G120

یکی از درایوهای مهم زیمنس در پروژه­های صنعتی، درایو Sinamics G120 است. این درایو قابلیت برنامه­ریزی توسط نرم­افزار TIA را داشته و در برخی از مدل­ها دارای ارتباط شبکه Profinet نیز می­باشد.

شکل (16) درایو زینامیکس G120

شبکه صنعتی Modbus

مدباس یک شبکة استاندارد صنعتی است که در ابتدا توسط شرکت Modican در سال 1979 میلادی ایجاد و به تدریج توسعه یافت. امروزه مدباس دارای پروتکل‌های مختلفی است که هر کدام از آنها کارآیی خاص خود را دارا می‌باشند. در این بین، دو پروتکل RTU و TCP/IP (که به اختصار Modbus TCP نیز بیان می‌شود) دارای کاربرد بیشتری در صنعت بوده و بسیاری از PLCها دارای پورت‌های ارتباطی مربوط به آنها می‌باشند.

شکل (17) استفاده از شبکه صنعتی مدباس در سیستم­های زیمنس

Motion Control

یکی از تجهیزات پرکاربرد در سیستم­های صنعتی (سیستم­های مکانیزه)، سروو موتور و سروو درایو است که از آن برای کنترل دقیق حرکت (Motion) استفاده می­شود. شرکت زیمنس در این راستا اقدام به تولید سروو موتورها و سروودرایوهای مختلفی نموده است که یکی از آنها، سروو درایو خانواده V90 است.

شکل (18) سروو درایو زینامیکس V90 و سروو موتور آن

درایو SEW

یکی از درایوهای پرکاربرد در صنایع برای کارهای سنگین، درایو SEW است که در صنایع خودروسازی، بخش بسته­بندی صنایع پتروشیمی، صنایع تولید محصولات خانگی و … در ایران و آلمان کاربرد فراوانی دارد.

شکل (19) درایو SEW موجود در آموزشگاه

PID Control

PID به عنوان یک متد کنترلی در سیستم­های حلقه بسته به منظور تنظیم دقیق کمیت­های فرآیندی از قبیل دما، فشار، فلو، Level و … محسوب می­شود. انواع PLC زیمنس برای کنترل PID، دارای بلاک­ها و توابع مختلفی است که فراگیری آنها برای متخصصان صنعت بسیار ضروری است.

C:\Users\ahmad\Desktop\PID_Example_For_Training\Pictures\PID_1.jpg

شکل 20

نرمافزار Eplan

نرم­افزار Eplan یک نرم­افزار بسیار قدرتمند و چند منظوره برای ترسیم نقشه­های مدارات فرمان و قدرت، نقشه وایرینگ کارت­های PLC، طراحی تابلو برق و … می­باشد. در پروژه­هایی که در آنها از PLC استفاده شده است لازم است فراگیر بتواند نقشه­های مدار فرمان PLC و … را نیز طراحی نموده و در عمل تحویل کارفرما دهد. از این رو در این بخش از دوره طلایی، به کار با نرم­افزار Eplan می­پردازیم.

شکل (21)

 

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط